OPPFØLGING
AV GRAVIDE
Dersom du har smerter og plager forbundet med graviditet, kan det være nyttig med både veiledning, trening og annen behandling. Jeg tilbyr både individuell behandling og egne timer i fysio-pilates for gravide

Trening i graviditeten

Anbefalinger

De aller fleste kan trene og være i aktivitet under graviditeten. Det gir for de fleste en lettere fødsel, og du kommer deg raskere etter fødsel. Anbefalingene er som for andre: 

30 minutter moderat aktivitet hver dag gjør godt for deg og barnet. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet.


Bekkenbunn


Musklene i bekkenbunnen får stadig tyngre jobb ettersom babyen vokser i magen, og presset nedover øker. Disse musklene må trenes, som alle andre, for å kunne gjøre jobben sin. De sørger for å unngå lekkasjer. Etter en fødsel er musklene strukket, og av og til skadet, og må trenes opp.


Dersom du trener under graviditeten er det for de fleste lettere å få kontakt igjen med musklene etter fødsel. 



Bekkenplager


Smerter fra rygg og bekken er vanlig. 

Det er fint å prøve å finne aktiviteter som ikke gir økte plager, for eksempel fysio-pilates eller trening i basseng. 


En balanse mellom aktivitet og hvile er viktig



Trening etter fødsel

Etter fødsel bør du begynne med bekkenbunnstrening

Etter 6 uker kan du gradvis starte annen trening, men du må "ha med deg" bekkenbunnen før du trener med hopp og løp. Da forebygger du best

urininkontinens og fremfall av livmor





Bekkenplager i det daglige


For å holde plagene i sjakk, kan du prøve å huske:

- Rolige bevegelser

- Rull over foten når du går; fra hæl til tå

- Husk å puste når du beveger deg

- Hold bena parallelle når du skal ut og inn av bil og seng

-Ta heis i stedet for trapp når du kan


Bekkenløsning?


Selve bekkenleddet er veldig lite bevegelig, så ordet bekkenløsning har man gått bort fra i fagmiljøet.  Smertene mange opplever i bekkenet, sitter foran i symfysen og/eller bak mellom halebein og korsrygg. Stråling mot rygg eller ned i bein forekommer også. 


De fleste er kvitt plagene 2-3 mnd etter fødsel



Fysio-pilates for gravide 


Fysio-pilates er en god treningsform for gravide. 


Du kan starte på kurs når som helst i graviditet, og holde på så lenge du ønsker frem mot fødsel. Et kurs varer i 6-8 uker, og du kan ta flere etter hverandre. 


Fysio-pilates passer både for deg som er kjent med treningsformen, og for deg som ikke har trent før. Vi jobber med pust, med holdningsmuskulatur, store muskelgrupper og bekkenbunn.

Treningen bidrar til at du løser opp spenninger og jobber med kroppen på en positiv måte i en periode hvor den stadig endrer seg. Individuelle tilpasninger gjøres underveis i kurset, ut fra din opplevelse av evt plager. 


Før du kan starte på kurs, må du ha en introduksjonstime. 

Dersom du har hatt spontanaborter eller er i risiko for tidlig fødsel, bør du snakke med lege eller jordmor før du starter trening, for å høre om du bør ta spesielle hensyn.


Les mer om fysio-pilates